{"id":20343,"date":"2025-12-26T12:15:52","date_gmt":"2025-12-26T11:15:52","guid":{"rendered":"https:\/\/www.accountable.eu\/help-center\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\/"},"modified":"2026-08-24T17:26:39","modified_gmt":"2026-08-24T15:26:39","slug":"alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen","status":"publish","type":"help_center","link":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/help-center\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\/","title":{"rendered":"Alles wat je moet weten over de status van btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen"},"content":{"rendered":"<p class=\"no-margin font-inter\">\n<h1 class=\"font-degular\" id=\"h_302117cccb\">Inleiding: wat is de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen?<\/h1>\n<p class=\"no-margin font-inter\">Om de boekhouding en belastingverplichtingen voor kleine bedrijven te vereenvoudigen, biedt de belastingdienst een optionele btw-vrijstellingsregeling.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Als je jaarinkomen lager is dan \u20ac25.000, kun je dit statuut aanvragen. Voor deze drempel moet alleen rekening worden gehouden met aan btw onderworpen inkomsten, d.w.z. inkomsten die in Belgi\u00eb of in de EU zijn gemaakt.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Als vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen hoef je het volgende <b>niet te doen:<\/b><\/p>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Btw  innen op verkopen (d.w.z. BTW in rekening brengen aan klanten)<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Btw afdragen aan de staat<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Periodiek btw-aangifte doen<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Je kunt ook geen btw aftrekken van je zakelijke uitgaven<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>De voordelen kunnen zijn:<\/b><\/p>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">je boekhouding wordt zeer vereenvoudigd (je hoeft alleen een jaarlijkse inkomstenbelasting en een jaarlijkse klantenlijst in te dienen)<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Je rekent geen btw aan, wat betekent dat je prijzen concurrerender kunnen zijn als je aan particulieren verkoopt<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Je trekt geen btw af op je aankopen &gt; dit is alleen interessant als je geen grote uitgaven hoeft te doen in Belgi\u00eb (investeringen, apparatuur, enz.).<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<hr>\n<h1 class=\"font-degular\" id=\"h_162cf2d8d5\">1\/ Berekening van de drempel van \u20ac 25 000 voor de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen<\/h1>\n<ol>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Limiet jaaromzet:<\/b> Als je jaaromzet (zoals hieronder gedefinieerd) niet hoger is dan \u20ac25.000 exclusief btw, kun je kiezen voor de vrijstellingsregeling voor kleine bedrijven. Onder deze regeling hoef je geen btw in rekening te brengen aan je klanten.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>btw-uitsluiting: <\/b>Onder deze regeling hoef je geen btw in rekening te brengen en periodiek btw-aangiften te doen en<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Vereisten om in aanmerking te komen:<\/p>\n<\/li>\n<\/ol>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">De jaarlijkse omzet mag niet hoger zijn dan \u20ac 25.000.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Bepaalde activiteiten zijn uitgesloten (bijv. btw-eenheid, bouwbedrijven, gemeubileerde accommodatie waarover btw moet worden betaald, bepaalde btw-plichtige activiteiten in de horeca).<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<\/li>\n<\/ul>\n<h2 class=\"font-degular\" id=\"h_7661a01005\">1.1 Inkomsten die moeten worden opgenomen en uitgesloten<\/h2>\n<h2 class=\"font-degular\" id=\"h_da7ae95306\">\u2192 Opgenomen in de berekening:<\/h2>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Dit betreft alle leveringen van goederen en diensten die onderworpen zijn aan btw wanneer de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen niet wordt toegepast. Het gebruikte btw-tarief is niet van belang.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Export en intracommunautaire leveringen die vrijgesteld zijn van btw.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Inkomsten uit van btw vrijgestelde verhuur van onroerend goed.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<h2 class=\"font-degular\" id=\"h_41a6487897\">\u2192 Uitgesloten van de berekening:<\/h2>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Verkoop van investeringsgoederen (bijvoorbeeld een auto verkocht door het bedrijf).<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Diensten geleverd buiten Belgi\u00eb, zoals advies aan een bedrijf gevestigd in een andere EU-lidstaat, vallen onder de algemene B2B-regel. Dit betekent dat de dienst wordt geacht te zijn gevestigd in het land waar de afnemer is gevestigd.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Diensten die zijn vrijgesteld onder &#8220;art. 44 CTVA&#8221; (bijv. therapeutische medische diensten), met uitzondering van btw-vrijgestelde verhuur van onroerend goed en niet-therapeutische medische diensten.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<div class=\"intercom-interblocks-table-container\">\n<table role=\"presentation\" style=\"border: 1px solid #c6c9c0; border-radius: 6px; border-collapse: separate; border-spacing: 0;\">\n<tbody>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #d7efdc; padding: 8px;\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">\ud83d\udca1Samengevat, om te bepalen of je in aanmerking komt voor de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen, moet je kijken naar je jaarlijkse omzet exclusief btw, inclusief bepaalde btw-vrijgestelde transacties, maar exclusief andere soorten inkomsten zoals hierboven aangegeven. De drempel van \u20ac25.000 is van cruciaal belang en als deze wordt overschreden, heeft dit specifieke gevolgen voor de btw-afhandeling.<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n<hr>\n<h1 class=\"font-degular\" id=\"h_f2821c885c\">2\/ Als de drempel wordt overschreden:<\/h1>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Als je jaarlijkse omzet meer dan <b>25.000 \u20ac<\/b> bedraagt, verlies je normaal gezien het voordeel van het vrijstellingsstelsel en moet je overstappen naar het gewone btw-stelsel.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Uitzondering \u2013 tolerantie tot 10% :<\/b><\/p>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Als de overschrijding niet meer dan 10% bedraagt (dus maximaal <b>27.500 \u20ac<\/b>), mag je de vrijstelling behouden tot het einde van het kalenderjaar.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Vanaf <b>1 januari van het volgende jaar<\/b> moet je overschakelen naar het gewone stelsel.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Voorbeeld: In 2026 bedraagt je omzet 26.750 \u20ac (+7%). Je mag de vrijstelling behouden voor 2026, maar vanaf 1 januari 2027 moet je overstappen.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Overschrijding van meer dan 10% :<\/b><\/p>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Je moet meteen overschakelen in het jaar waarin de drempel overschreden wordt, vanaf de transactie die dit veroorzaakt.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Voorbeeld: Als je meer dan 27.500 \u20ac omzet hebt in 2026, stap je onmiddellijk datzelfde jaar over naar het gewone btw-stelsel.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Neem altijd contact op met de <b>FOD Financi\u00ebn<\/b> zodra je de drempel van het vrijstellingsstelsel nadert of overschrijdt. Vraag een schriftelijke bevestiging van je btw-statuut en bewaar die zorgvuldig.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<div class=\"intercom-interblocks-table-container\">\n<table role=\"presentation\" style=\"border: 1px solid #c6c9c0; border-radius: 6px; border-collapse: separate; border-spacing: 0;\">\n<tbody>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #fed9db; padding: 8px;\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">\ud83d\udea8 De drempel van \u20ac25.000 geldt voor een volledig jaar, d.w.z. 365 dagen. Als je je zelfstandige activiteit onder de status van btw-franchisenemer in het midden van het jaar start, dan wordt de drempel pro rata voor de resterende periode berekend.<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n<div class=\"intercom-interblocks-table-container\">\n<table role=\"presentation\" style=\"border: 1px solid #c6c9c0; border-radius: 6px; border-collapse: separate; border-spacing: 0;\">\n<tbody>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #fed9db; padding: 8px;\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">\ud83d\udea8\ud83d\udea8 <b>Belangrijke regels bij een overstap: <\/b>De eerste factuur die de drempel van \u20ac25.000 overschrijdt, valt volledig onder het gewone btw-stelsel, waardoor de overeenkomstige btw moet worden gefactureerd. Het is belangrijk om op te merken dat deze wijziging geen terugwerkende kracht heeft, wat betekent dat eerder uitgereikte facturen ongewijzigd blijven. Nu je recht hebt op btw-aftrek, kun je ook btw terugvorderen die je in het verleden al hebt betaald.<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n<div class=\"intercom-interblocks-table-container\">\n<table role=\"presentation\" style=\"border: 1px solid #c6c9c0; border-radius: 6px; border-collapse: separate; border-spacing: 0;\">\n<tbody>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #d7efdc; padding: 8px;\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">\ud83d\udca1<b> Onder bepaalde voorwaarden en als aan bepaalde formaliteiten wordt voldaan: <\/b>het is bovendien mogelijk om een deel van de btw terug te vorderen die je hebt betaald toen je onder de franchiseregeling viel (toen was het terugvorderen van btw niet toegestaan):<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">\ud83d\udca1 Goederen en diensten die niet gebruikt of verbruikt worden op het moment van de verandering van regime, zoals kleine kantooruitrusting.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">\ud83d\udca1 Evenals investeringsgoederen komen investeringsgoederen in aanmerking voor teruggave, mits ze ten tijde van de verandering van regime nog bruikbaar zijn en de herzieningstermijn van 5 of 15 jaar niet is verstreken.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">\ud83d\udea8 Het is cruciaal voor je recht op aftrek om te weten dat deze teruggave afhankelijk is van de voorlegging van een inventaris van de voorraad die bestond op het moment van de wijziging, samen met een lijst van kapitaalgoederen die op dat moment nog in gebruik waren. Deze documenten moeten in tweevoud worden ingediend bij het btw-controlekantoor, binnen 3 maanden na de wijziging van het belastingstelsel (Koninklijk Besluit nr. 19, artikel 7).<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n<div class=\"intercom-interblocks-callout\" style=\"background-color: #feedaf80; border-color: #fbc91633;\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">\ud83d\udea8 Als je het stelsel verlaat (vrijwillig of door overschrijding), kan je er pas opnieuw gebruik van maken vanaf <b>1 januari van het tweede jaar daarna<\/b>, op voorwaarde dat je opnieuw aan de voorwaarden voldoet.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Dat betekent dat je minstens <b>\u00e9\u00e9n volledig kalenderjaar<\/b> moet wachten voor je terug kan keren.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Voorbeelden :<\/b><\/p>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Stap je over op 1 juli 2026, dan kan je ten vroegste terug op 1 januari 2028.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Overschrijd je de drempel in 2026 (zowel \u226410% als &gt;10%), dan val je in 2027 onder het gewone stelsel en kan je ten vroegste terug op 1 januari 2028.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<\/div>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<h1 class=\"font-degular\" id=\"h_d16d39e3e3\">Hoe verander je status?<\/h1>\n<p class=\"no-margin font-inter\">Je hoeft enkel een <a href=\"https:\/\/financien.belgium.be\/nl\/ondernemingen\/btw\/aangifte\/aanvang-wijziging-einde-activiteit\" target=\"_blank\" class=\"intercom-content-link font-inter\">wijzigingsaangifte voor een btw-identificatie (formulier 604B)<\/a> in te vullen, hetzij <a href=\"https:\/\/eservices.minfin.fgov.be\/VAT001\/start.xhtml\" target=\"_blank\" class=\"intercom-content-link font-inter\">online<\/a>, hetzij via jouw sociaal secretariaat.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<h1 class=\"font-degular\" id=\"h_ac1fcd3a7d\">Hoe pas je je nieuwe btw-status aan in de app?<\/h1>\n<h3 class=\"font-degular\" id=\"h_649a29310e\">Vergeet niet om je statuut aan te passen in je instellingen:<\/h3>\n<p class=\"no-margin font-inter\">1\ufe0f\u20e3 Open het menu in de app.<br \/>2\ufe0f\u20e3 Ga naar Instellingen.<br \/>3\ufe0f\u20e3 Ga naar Belastinginstellingen.<br \/>4\ufe0f\u20e3 Kies onder \u2018Btw-type\u2019 de optie <b>\u2018Onderworpen aan btw\u2019<\/b>.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\u2705 Je statuut is nu bijgewerkt!<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<hr>\n<h1 class=\"font-degular\" id=\"h_c35f2ea64e\">3\/ Wat zijn de administratieve verplichtingen onder de vrijstellingsregeling?<\/h1>\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>\u2192<\/b> Dien indien nodig de Intra-EU listing in. Alle stappen staan in <a href=\"https:\/\/help.accountable.eu\/nl\/articles\/6513083-hoe-en-wanneer-de-intracommunautaire-listing-indienen\" target=\"_blank\" class=\"intercom-content-link font-inter\">dit artikel<\/a>.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>\u2192<\/b> Als een leverancier uit een ander EU-land jou een factuur heeft gestuurd onder de verleggingsregeling binnen de EU, dan moet je btw aangeven en betalen via de speciale btw-aangifte (aangifte 629). Je vindt alle informatie die je nodig hebt in <a href=\"https:\/\/help.accountable.eu\/nl\/articles\/5166759-hoe-dien-ik-een-bijzondere-btw-aangifte-of-een-aangifte-629-in\" target=\"_blank\" class=\"intercom-content-link font-inter\">dit artikel<\/a>.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">\u2192 Dien uw <b>jaarlijkse klantenlisting<\/b> in indien nodig. <\/p>\n<div class=\"intercom-interblocks-table-container\">\n<table role=\"presentation\" style=\"border: 1px solid #c6c9c0; border-radius: 6px; border-collapse: separate; border-spacing: 0;\">\n<tbody>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #feedaf80; padding: 8px;\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>\u26a0\ufe0f Belangrijke wijziging vanaf 2026<\/b><br \/>Vanaf <b>2026<\/b> moeten ondernemingen onder de <b>vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen<\/b> <b>altijd een jaarlijkse klantenlisting indienen<\/b>, ook wanneer deze <b>nihil<\/b> is.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">In dat geval moet de listing nog steeds de <b>totale omzet gerealiseerd in Belgi\u00eb tijdens het vorig inkomstenjaar bevatte.<\/b><\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><a href=\"https:\/\/help.accountable.eu\/nl\/articles\/14004421-hoe-dien-je-een-nihil-klantenlisting-in-via-intervat-als-btw-vrijgestelde-kleine-onderneming-vrijstellingsregeling\" target=\"_blank\" class=\"intercom-content-link font-inter\">Hoe dien je een nihil klantenlisting in via Intervat als btw-vrijgestelde kleine onderneming (vrijstellingsregeling)?<\/a><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n<div class=\"intercom-interblocks-table-container\">\n<table role=\"presentation\" style=\"border: 1px solid #c6c9c0; border-radius: 6px; border-collapse: separate; border-spacing: 0;\">\n<tbody>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #d7efdc; padding: 8px;\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">\ud83d\udca1 Als je beide bovenstaande verplichtingen moet indienen, verschijnen ze in het scherm Belastingen van Accountable.<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>\u2192<\/b> Natuurlijk moet je je aangifte personenbelasting jaarlijks indienen.<\/p>\n<hr>\n<h1 class=\"font-degular\" id=\"h_10813d236f\"><b>4\/ Wijzigingen vanaf 1 januari 2025 met betrekking tot het btw-vrijstellingsstatuut<\/b><\/h1>\n<p class=\"no-margin font-inter\">Vanaf 1 januari 2025 geldt een dubbele drempel om gebruik te kunnen maken van het btw-vrijstellingsstatuut:<\/p>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Een nationale drempel<\/b>, die in Belgi\u00eb ongewijzigd blijft op <b>\u20ac25.000<\/b>.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Een Europese drempel van \u20ac100.000<\/b>, die het mogelijk maakt voor kleine ondernemingen die in een andere EU-lidstaat gevestigd zijn om onder bepaalde voorwaarden vrijgesteld te blijven van een lokale btw-registratie:<\/p>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Hun omzet in hun land van vestiging overschrijdt de nationale drempel niet.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Hun totale omzet binnen de EU blijft onder \u20ac100.000.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<\/li>\n<\/ul>\n<div class=\"intercom-interblocks-callout\" style=\"background-color: #fed9db80; border-color: #fd3a5733;\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">\u26a0\ufe0f <b>Belangrijk:<\/b><\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">\u200bDe nationale drempel van <b>\u20ac25.000<\/b> is inbegrepen in de Europese drempel van <b>\u20ac100.000<\/b>.<\/p>\n<\/div>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<h2 class=\"font-degular\" id=\"h_d409c793fc\"><b>Procedure en verplichtingen die je moet volgen<\/b><\/h2>\n<p class=\"no-margin font-inter\">1. <b>Melding aan de belastingdienst<\/b><\/p>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Naast de aangifte van het gebruik van de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen via formulier <b>e604A<\/b> of <b>e604B<\/b>, is er een <b><a href=\"https:\/\/financien.belgium.be\/nl\/ondernemingen\/btw\/internationaal\/sme-regeling\" target=\"_blank\" class=\"intercom-content-link font-inter\">extra melding vereist<\/a><\/b><a href=\"https:\/\/financien.belgium.be\/nl\/ondernemingen\/btw\/internationaal\/sme-regeling\" target=\"_blank\" class=\"intercom-content-link font-inter\"> <\/a>om de vrijstelling toe te passen in andere lidstaten.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Zodra dit gevalideerd is, wordt het Belgische btw-nummer <b>uitgebreid met het achtervoegsel \u201cEX\u201d<\/b> (bijvoorbeeld: <b>BE 0123.456.789 EX<\/b>).<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">De belastingplichtige moet daarbij volgende informatie verstrekken:<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\u2192 Een <b>lijst van de lidstaten<\/b> waarin hij de vrijstelling wenst toe te passen.<br \/>\u2192 Zijn <b>totale omzet in Belgi\u00eb<\/b> en in elke betrokken lidstaat.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Elke wijziging in deze informatie moet <b>op voorhand<\/b> worden gemeld aan de Belgische belastingdienst.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<p class=\"no-margin font-inter\">2.  <b>Kwartaalaangiften van toepassing uitsluitend op aanvragers van het 100K-stelsel<\/b><\/p>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Verplicht om de vrijstellingsdrempels op te volgen.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">De onderneming moet haar <b>omzet in Belgi\u00eb en in andere lidstaten<\/b> aangeven (geef \u201c0\u201d op als er in een bepaald land geen activiteit was).<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">3. <b>Jaarlijkse klantenlisting<\/b><\/p>\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Verplichting voor kleine ondernemingen in Belgi\u00eb.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Nieuw vanaf 2025<\/b>: het <b>totaalbedrag van de omzet<\/b> moet volledig worden aangegeven, ook als de klanten geen btw-nummer hebben.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<div class=\"intercom-interblocks-table-container\">\n<table role=\"presentation\" style=\"border: 1px solid #c6c9c0; border-radius: 6px; border-collapse: separate; border-spacing: 0;\">\n<tbody>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #d7efdc; padding: 8px;\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">Sinds 1 januari 2025 kunnen belastingplichtigen <b>elk kwartaal<\/b> verzoeken om over te schakelen naar de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen.<br \/>Voorheen was dit slechts <b>twee keer per jaar<\/b> mogelijk.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">De aangifte om over te schakelen naar deze regeling (via de <b>e604-toepassing op MyMinfin<\/b>) moet uiterlijk worden ingediend op de <b>15e van de maand voorafgaand aan de wijziging<\/b>.<br \/>Dit komt overeen met de volgende deadlines: <b>15 december, 15 maart, 15 juni en 15 september<\/b>.<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n<div class=\"intercom-interblocks-callout\" style=\"background-color: #feedaf80; border-color: #fbc91633;\">\n<p class=\"intercom-align-center no-margin font-inter\">\ud83d\udea8\ud83d\udea8 <b>De Europese drempel is niet automatisch<\/b> en moet worden aangevraagd via een <b><a href=\"https:\/\/financien.belgium.be\/nl\/ondernemingen\/btw\/internationaal\/sme-regeling#q5\" target=\"_blank\" class=\"intercom-content-link font-inter\">extra melding<\/a><\/b><a href=\"https:\/\/financien.belgium.be\/nl\/ondernemingen\/btw\/internationaal\/sme-regeling#q5\" target=\"_blank\" class=\"intercom-content-link font-inter\">.<\/a><\/p>\n<\/div>\n<hr>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<h2 class=\"font-degular\" id=\"h_15d3789e81\"><b>Samenvattingstabel van de wijzigingen in het btw-vrijstellingsstatuut vanaf 01\/01\/2026:<\/b><\/h2>\n<div class=\"intercom-interblocks-table-container\">\n<table role=\"presentation\" style=\"border: 1px solid #c6c9c0; border-radius: 6px; border-collapse: separate; border-spacing: 0;\">\n<tbody>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #e8e8e880; width: 320px; padding: 8px;\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Categorie<\/p>\n<\/td>\n<td style=\"background-color: #e3e7fa80; border-left: 1px solid #c6c9c0; padding: 8px;\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Wijzigingen en Verplichtingen<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #e8e8e880; width: 320px; border-top: 1px solid #c6c9c0; padding: 8px;\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Nieuwe vrijstellingsdrempels<\/b><\/p>\n<\/td>\n<td style=\"border-left: 1px solid #c6c9c0; border-top: 1px solid #c6c9c0; padding: 8px;\">\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Nationale drempel<\/b>: \u20ac25.000 (ongewijzigd in Belgi\u00eb).<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Europese drempel<\/b>: \u20ac100.000 totale omzet binnen de EU, inclusief de nationale drempel.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Belangrijk<\/b>: Als een van de drempels (nationaal of Europees) wordt overschreden, moet de onderneming overstappen naar het btw-plichtige statuut en zich registreren voor btw in Belgi\u00eb.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #e8e8e880; width: 320px; border-top: 1px solid #c6c9c0; padding: 8px;\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Niet-EU bedrijven<\/b><\/p>\n<\/td>\n<td style=\"border-left: 1px solid #c6c9c0; border-top: 1px solid #c6c9c0; padding: 8px;\">\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Hebben geen recht op de vrijstelling.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">Btw-plichtig vanaf de eerste verkoop.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #e8e8e880; width: 320px; border-top: 1px solid #c6c9c0; padding: 8px;\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Melding aan de belastingdienst<\/b><\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<\/td>\n<td style=\"border-left: 1px solid #c6c9c0; border-top: 1px solid #c6c9c0; padding: 8px;\">\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Aangifte via e604A of e604B<\/b> om de regeling in Belgi\u00eb toe te passen.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Extra melding vereist<\/b> voor vrijstelling in andere lidstaten.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Uitgifte van een Belgisch btw-nummer<\/b> met het achtervoegsel &#8220;EX&#8221; (bijv. BE 0123.456.789 EX).<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Te verstrekken informatie<\/b>:<br \/>\u279d Betrokken lidstaten.<br \/>\u279d Totale omzet (Belgi\u00eb en andere lidstaten).<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Wijzigingen moeten vooraf<\/b> aan de belastingdienst worden gemeld.<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #e8e8e880; width: 320px; border-top: 1px solid #c6c9c0; padding: 8px;\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Kwartaalaangiften<\/b> <b>enkel voor 100K-stelsel<\/b><\/p>\n<\/td>\n<td style=\"border-left: 1px solid #c6c9c0; border-top: 1px solid #c6c9c0; padding: 8px;\">\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Verplichte kwartaalaangiften<\/b> om de drempels te volgen.<\/p>\n<\/li>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Aangifte van de omzet in Belgi\u00eb en in andere lidstaten<\/b> (geef &#8220;0&#8221; op als er geen activiteit in een land was).<\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td style=\"background-color: #e8e8e880; width: 320px; border-top: 1px solid #c6c9c0; padding: 8px;\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Jaarlijkse klantenlijst<\/b><\/p>\n<\/td>\n<td style=\"border-left: 1px solid #c6c9c0; border-top: 1px solid #c6c9c0; padding: 8px;\">\n<ul>\n<li class=\"font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b>Verplicht voor kleine bedrijven in Belgi\u00eb.<\/b> <\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<\/div>\n<hr>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\"><b><i>Nog steeds niet zeker of je een btw-vrijgestelde onderneming bent of niet<\/i><\/b><i>? Hier is een <a href=\"https:\/\/www.loom.com\/share\/1f4a5879e9c54286ba05445706c7e50c?sid=f1cee22d-3764-4141-aa0f-790216c2094a\" target=\"_blank\" class=\"intercom-content-link font-inter\">video<\/a> die je helpt om dit uit te zoeken.<\/i><\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">\ud83c\udfa5 Wil je meer weten? Neem deel aan <b>onze volgende webinar &#8220;Het kleine ondernemersstatuut helder uitgelegd&#8221;<\/b>, gepresenteerd door een van onze belastingcoaches, die live al je vragen beantwoordt!<\/p>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<div class=\"intercom-container intercom-align-center\"><a class=\"intercom-h2b-button font-inter\" target=\"_blank\" href=\"https:\/\/app.livestorm.co\/accountable\/lunch-and-learn-franchisestatuut-helder-uitgelegd?s=3a6fce78-661c-47f7-ac20-96ef489c8336push_in_helpcenterarticle\">Inschrijven voor de webinar<\/a><\/div>\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n<p class=\"no-margin font-inter\">\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Dit artikel beschrijft de berekening van de drempel en al je verplichtingen in detail.<\/p>\n","protected":false},"featured_media":0,"template":"","help_label":[504,441],"class_list":["post-20343","help_center","type-help_center","status-publish","hentry"],"acf":[],"yoast_head":"<!-- This site is optimized with the Yoast SEO plugin v28.5 - https:\/\/yoast.com\/product\/yoast-seo-wordpress\/ -->\n<title>Alles wat je moet weten over de status van btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen - Accountable<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/help-center\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"nl_BE\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Alles wat je moet weten over de status van btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen - Accountable\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Dit artikel beschrijft de berekening van de drempel en al je verplichtingen in detail.\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/help-center\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Accountable\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2026-08-24T15:26:39+00:00\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Geschatte leestijd\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"9 minuut\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\\\/\\\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/help-center\\\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\\\/\",\"url\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/help-center\\\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\\\/\",\"name\":\"Alles wat je moet weten over de status van btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen - Accountable\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/#website\"},\"datePublished\":\"2025-12-26T11:15:52+00:00\",\"dateModified\":\"2026-08-24T15:26:39+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/help-center\\\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\\\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"nl-BE\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/help-center\\\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\\\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/help-center\\\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\\\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Help Center\",\"item\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/help-center\\\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":3,\"name\":\"Alles wat je moet weten over de status van btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/#website\",\"url\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/\",\"name\":\"Accountable\",\"description\":\"Your accountant and tax advisor on your smartphone\",\"publisher\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/#organization\"},\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"nl-BE\"},{\"@type\":\"Organization\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/#organization\",\"name\":\"Accountable\",\"url\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/\",\"logo\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-BE\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/#\\\/schema\\\/logo\\\/image\\\/\",\"url\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/wp-content\\\/uploads\\\/2026\\\/04\\\/logo-512.png\",\"contentUrl\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/wp-content\\\/uploads\\\/2026\\\/04\\\/logo-512.png\",\"width\":512,\"height\":512,\"caption\":\"Accountable\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/www.accountable.eu\\\/nl-be\\\/#\\\/schema\\\/logo\\\/image\\\/\"}}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Alles wat je moet weten over de status van btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen - Accountable","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/help-center\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\/","og_locale":"nl_BE","og_type":"article","og_title":"Alles wat je moet weten over de status van btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen - Accountable","og_description":"Dit artikel beschrijft de berekening van de drempel en al je verplichtingen in detail.","og_url":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/help-center\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\/","og_site_name":"Accountable","article_modified_time":"2026-08-24T15:26:39+00:00","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Geschatte leestijd":"9 minuut"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/help-center\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\/","url":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/help-center\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\/","name":"Alles wat je moet weten over de status van btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen - Accountable","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/#website"},"datePublished":"2025-12-26T11:15:52+00:00","dateModified":"2026-08-24T15:26:39+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/help-center\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\/#breadcrumb"},"inLanguage":"nl-BE","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/help-center\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/help-center\/alles-wat-je-moet-weten-over-de-status-van-btw-vrijstelling-voor-kleine-ondernemingen\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Help Center","item":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/help-center\/"},{"@type":"ListItem","position":3,"name":"Alles wat je moet weten over de status van btw-vrijstelling voor kleine ondernemingen"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/#website","url":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/","name":"Accountable","description":"Your accountant and tax advisor on your smartphone","publisher":{"@id":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/#organization"},"potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"nl-BE"},{"@type":"Organization","@id":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/#organization","name":"Accountable","url":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/","logo":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-BE","@id":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/#\/schema\/logo\/image\/","url":"https:\/\/www.accountable.eu\/wp-content\/uploads\/2026\/04\/logo-512.png","contentUrl":"https:\/\/www.accountable.eu\/wp-content\/uploads\/2026\/04\/logo-512.png","width":512,"height":512,"caption":"Accountable"},"image":{"@id":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/#\/schema\/logo\/image\/"}}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/help_center\/20343","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/help_center"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/types\/help_center"}],"version-history":[{"count":11,"href":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/help_center\/20343\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":32526,"href":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/help_center\/20343\/revisions\/32526"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=20343"}],"wp:term":[{"taxonomy":"help_label","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.accountable.eu\/nl-be\/wp-json\/wp\/v2\/help_label?post=20343"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}